SOKAK FOTOĞRAFÇILIĞI-İNSAN VE GEOMETRi

20-etkileşim

Sokak Fotoğrafçılığı – İnsan ve Geometri

Bilinen sokak fotoğrafçılığının aksine insan ve geometri diye adlandırdığım sokak fotoğrafçılığı türü, içinde çok fazla mimari fotoğrafçılık kriteri barındırdığı için büyük oranda mimari fotoğrafçılığın alanına da giriyor. Dünya genelinde “Minimalist sokak fotoğrafçılığı” diye adlandırılan teknik, sokakta iki farklı tekniği birleştirdiğiniz için sizi fazlasıyla disipline ediyor. Peki nedir bu insan ve geometri dediğimiz sokak fotoğrafçılığı ?

Aslında klasik anlamda bildiğimiz sokak fotoğrafçılığı ile bağlantısı olan, aynı davranış biçimlerini uyguladığımız fakat bunların üzerine mimari formları, perspektif kontrolünü, simetrik bakışı, grafik öğeler ve geometrik şekilleri bilerek kompozisyona dahil ettiğimiz bir alan. Özellikle mimari fotoğrafçılığın altın kuralı olarak kabul edilen yatayların ve düşeylerin sensör ( film ) düzlemine paralel hale getirilmesi zorunluluğunu kesin olarak uyguluyoruz ( İstisnaları olabilir ). Elimizdeki standart lenslerle bunu yapmak pek kolay olmadığı için konuya ve objektiflerin perspektife etkisine iyi hakim olmak gerekir. Bununla birlikte kompozisyonu destekleyecek grafik öğeler, çizgiler, ışık-gölge, hareket ve ilgi merkezi gibi konuları da dikkatle kontrol altında tutulmalıdır. Sokakta kesinlikle müdaheleden uzak kompozisyonlar oluşturulur kadraj içine girecek kişi ya da kişilerin en doğal hallerini yakalamak gerekir.

Sokakta davranış

Sokakların ruhunu iyi bilmelisiniz insanlara müdahele etmeden fotoğraf çektiğiniz için genelde anlık fotoğraflardan ziyade uzun süreler beklenmesi gerekir bu yüzden sabırlı olmalısınız. Fotoğrafı gördükten sonra yapılacak pasif düzenleme yüzünden kafanızda oluşan sonuç kompozisyonun karşınızda oluşmasını beklemelisiniz. Bunun için önce ışık kollanır, en uygun bakış noktası bulunur daha sonra gereken bakış yüksekliği seçilir uygun odak uzunluğu belirlendikten sonra tıpkı bir avcı gibi sessizce avınızın kadraja girmesini beklersiniz. Makinanızı konuya çok uzun süre doğrultmanız dikkat çekmenize sebep olacağı için  hızlı şekilde tüm kontrolleri yapıp fotoğrafı almak gerekir.

Hangi ekipman?

Hangi marka olursa olsun küçük fotoğraf makineleri kullanmak sokakta işinizi fazlasıyla kolaylaştıracaktır en azından benim için böyle. Günümüzde aynasız fotoğraf makineleri sokak fotoğrafçılığı için en iyi seçenek. 2 senedir kullandığım Fujifilm gövde ve Fujinon lensler küçüklüklerinden dolayı benim sokakta görünmez olmamı sağlıyor. (Bazı lensler biraz büyük itiraf edeyim J )  Mümkün olduğunca kullanımı basit fotoğraf makinaları seçmelisiniz, makinanın ayarları içinde kaybolmak yerine fotoğrafa odaklanmanız gerekiyor. Sokakta ne kadar amatör görünürseniz o kadar az dikkat çekersiniz. Büyük fotoğraf makinesi çantalarından da uzak durun.

Hangi ayarlar ?

Sokakta fotoğraf çekerken kendimizi bir sokaktan diğerine savuruyoruz saatler süren uzun yürüyüşler bizi bekliyor. Bu yüzden makina üzerinde kullanacağınız ayarların sizi yavaşlatmaması gerekir. Sokaklarda ışık sürekli değişir, gölge alanlardan bir an ışıklı bir alana geçebilirsiniz bu sizin pozlama kontrolü yapmanızı zorlaştırabilir. Genelde geniş alan derinliği tercih ettiğimiz için en uygun ayar diyafram öncelikli moddur. Diyaframı ışığın durumuna göre f:8 ya da f:11 gibi değerlerde tutmak iyi bir fikir olabilir. Bununla birlikte enstanane değerini de sürekli göz ucuyla kontrol etmekte fayda var. Ben genelde diyafram öncelikli modda çalışıyorum f:8 gibi bir değer girdikten sonra isoyu da otomatiğe alıyorum fakat auto (otomatik) iso da belli ayarlar yapmakta fayda var. İsoyu 200 ve maksimum 6400 aralığında otomatiğe alıyorum (6400 iso da bile Fujifilm nefis görüntü veriyor J ) ve enstantane değerimi minimum 1/100 veya 1/125 e ayarlayarak devam ediyorum. Tabi sokakta çekeceğiniz konuya, kullanacağınız alan derinliğine ve vermek istediğiniz etkiye göre ayarları değiştirmeniz gerekebilir. Mesela hareket üzerinde çalışacağınız bir konu görmüşseniz hemen enstantane öncelikli moda geçmeli ve hareket üzerinde yaratmak istediğiniz etkiye göre bir enstantane değeri belirlemelisiniz. Mesela hareket hissi vermek istiyorsanız 1/15 gibi bir değer ya da hareketi dondurmak istiyorsanız 1/125-250 gibi değer girmelisiniz. Yarı otomatik modlar sizin sokakta sadece ve sadece fotoğrafa odaklanmanızı sağlayacaktır. ( Bu ayarlar kişiye ve konuya göre değişiklik gösterir )

Komposizyonun üstesinden gelmek

Sokaklar genel olarak kalabalıktır özellikle İstanbul gibi metropollerde yaşam 24 saat boyunca durmadan akar. Kalabalık kompozisyonlar gözün konuya odaklanmasını güçleştirecektir bir de bunun üzerine uyguladığımız teknik mümkün olduğunca konunun minimize edilmesini gerektiriyorsa işimiz bir hayli zorlaşır. İyi bir fotoğraf gördüğünüzde beklemeniz gerekiyorsa beklemelisiniz ne kadar süreceğinin bir önemi yok fotoğrafı alana kadar bekleyin. Sokakta herşey fotoğrafın öznesi olabilir,  renk ya da anlam kontrastı, uyum, zaman ve hareket, ifade, yansıma, ilginç bir karakter, ve mimari formlar gibi…mümkün olduğunca sadeleştirerek türlü kompozisyonlar elde edilebilir önemli olan dikkatle çevreyi kontrol etmek ve her an çekime hazır olmaktır. Bazen konu anlık karşınızda beliriverir o anda hızlı bir şekilde deklanşöre basabilmelisiniz. Bilgi, birikim ve deneyim bu nokta da çok önemlidir.

kompozisyonun-üstesinden-gelmek

Işık ve Gölge

Işık fotoğrafın olmazsa olmazı bunu çok iyi biliyoruz. Mimari formları fazlasıyla dikkate aldığımız bu tarz sokak fotoğrafçılığında ışığı mümkün olduğunca yatay olarak almak bizim için çok önemli çünkü; yanal ışığın mimari formlarda oluşturacağı gölgelenme 2 boyutlu bir izdüşüm olan fotoğrafta bize 3. boyut etkisini vermektedir. Gün ortasında fotoğrafa çıkmak ışık düşünüldüğünde pek işimize yaramayacaktır. Dikey gelen güneş ışığı dibe düşen sert gölgelerle birlikte renklerin de soluklaşmasına yol açacaktır. Bu yüzden bulunduğunuz bölgeye göre sabah ve akşam saatlerini çok verimli kullanmak gerekir. Gölgelerin uzamasını görüntülemek için genelde ters ve yarı ters ışıkları çok severiz aynı zamanda ters ışığın sokaktaki insanlar üzerinde oluşturduğu çevresel ışık etkiside insanları koyu arka plandan koparmak için çok önemlidir. Işıkla birlikte oluşan gölgelerde bizim için vazgeçilmez hele de yüksek kotrastlı fotoğraflar istiyorsanız gölgelere fazlasıyla ihtiyacınız var demektir. Yatay ışıkla birlikte sokakların içine giren ışık yapıların oluşturduğu uzun ve geometrik şekillere sahip gölgelenmeler oluşturur. Bunları kaçırmamak ve iyi kompozisyonlar oluşturmak gerekir. Özellikle ters ışıkta fotoğraf çekerken dikkat etmeniz gereken önemli konulardan biri ışığın lense dik bir açıyla çarpması sonucu oluşan lens flare dediğimiz ışık parlamalarından kaçınmak gerektiğini bilmektir. Bu parlamalar bir kusur olarak karşımıza çıkacak ve fotoğrafta vermek istediğimiz etkinin önüne geçerek olumsuz bir durum oluşturacaktır. Bunu önlemek için öncelikli olarak parasoley kullanmalı eğer bu işe yaramıyorsa bakış noktanızı bir miktar değiştirerek ışığın lense dik açıyla çarpmasını önlemelisiniz. Unutmayın ışığı vurgulamak için gölgelere, gölgeleri vurgulamak için ise ışığa ihtiyacınız var.

6-ışık

ışık-1

Gözü Yönlendirme

İnsan ve Geometri vurgusu yapmak istediğimizde grafik öğeler, geometrik şekiller ve çizgileri sıklıkla kullanıyoruz. Fakat bunları nasıl kullanmanız gerektiğini çok iyi bilmeniz gerekiyor. Makinanın kesinlikle terazide tutulması, yatay ve düşeylerin sensör düzlemine paralel hale getirilmesi, çapraz çizgiler, diyagonaller gibi birçok konunun dikkalice kontrol altında tutulması ve doğru ayarlanması gerekiyor. Çizgileri ve şekilleri kullanarak gözü ilgi merkezine yönlendirmek için bakış noktanızı ve yüksekliğinizi doğru ayarlamanız gerekir. Kompozisyon oluştururken yatay çizgilerin durağan olduğunu unutmamalısınız dolayısıyla dikey veya çapraz çizgileri kullanmak gerekir. Özellikle diyagonallerden çıkan çapraz çizgileri insan gözü takip etme eğilimindedir. Bu nokta da çizgiler nereye doğru hareket ediyorsa ilgi merkezininde o noktaya yerleştirilmesi uygun olur ki fotoğraf amacına ulaşsın.

1-gözüyönlendirme                                                                                                         

2-gözüyönlendirme-1

Karar an’ı

Sokak fotoğrafçılığında en önemli konulardan biridir kritik an. Konuya müdahele etmeden çalıştığımızı düşünürsek her an tetikte ve hazır olmanız gerekir. Önsezilerinize güvenmeli ve konuyu kadraj içine girdikten sonra belli bir süre dikkatle takip etmelisiniz. Bu arada belli noktalarda deklanşöre basıp fotoğraflar alabilirsiniz. Ama unutmamanız gereken şey, kadraj içindeki olay ya da hareketin doruk noktasına ulaştığı anı kesinlikle kaçırmamanız gerektiğidir. Bu yüzden bir kere dekalanşöre bastıktan sonra sakın ekrandan fotoğrafı kontrol etmeye kalkmayın konu kadrajınızdan çıkana kadar takip etmeyi sürdürün. Hareketi dondurmak gerektiğini unutmayın ve entantane öncelikli moda geçerek yüksek bir perde hzı ( 1/250 ve üzeri ) belirleyin. Konuyu iki şekilde takip edebilirsiniz; birincisi kadrajınızı ayarladıktan sonra sabit kalarak konunun kadraja girmesini beklemek ve en uygun an da deklanşöre basmaktır. İkincisi konu ile birlikte hareket etmeniz gereken durumlardır ki sizi daha fazla zorlar. Sizin de konuyla birlikte dönmeniz özellikle arka plan kontrolünü ve hareket halindeyken düzgün bir kadraj almanızı zorlaştıracaktır. İnsan ve geometri yani minimalist sokak fotoğrafçılığında ben çok büyük oranda kadrajımı oluşturduktan sonra sabit kalarak gerekli düzenlemeyi yapıyor ve çekimi uygun an da bitiriyorum.

4-krıtikan-1

3-krıtikan

Simetrik bakış noktası

Kompozisyon içinde bir mimari yapı varsa ve simetrik bir bakışla fotoğraf almak istiyorsak bakış noktası ve yüksekliğinin önemi çok büyüktür. Öncelikle bakış noktası seçilir yapı üzerinde yatay ve düşey kontrolü yapılır daha sonra yatayda mı düşeyde mi simetri aradığımıza göre sağ-sol veya alt-üst mesafelerin kusursuzca eşit hale getirilmesi gerekir ve kompozisyonun en önemli oyuncusu olan modelin kadraja girmesi beklenir ve en uygun anda deklanşöre basılarak fotoğraf bitirilir. Bu teknik bir hayli zordur çünkü tüm bu kontrolleri yapmak için makinanızı konuya doğrultup vizörden sürekli bakarak kompozisyon oluşturulur ve bu halde modelin kadraja girmesi beklenir. Dikkat etmeniz gereken konulardan biri de kadraja girecek kişinin sizi gördüğü anda önünüzden geçmemek için beklemesi ya da arkanızdan dolaşmasıdır.Bunun önüne geçmek için mimari yapıdan biraz uzaklaşmak iyi bir fikirdir bir zoom lensle gerekli yakınlaştırmayı yapabilirsiniz. Bir diğer yol eğer arkanızda yapıdan uzaklaşacak gerekli mesafe yoksa son an’a kadar makinanızı konuya doğrultmaktan kaçınmaktır. Model kadraja girdikten sonra son bir hamle ile makinanızı konuya doğrultup hızlıca gerekli kontrolleri yaparak fotoğrafı bitirmeniz gerekir ki bu yol çok daha zordur. Elinizdeki fotoğraf makinesinin küçük olması işinizi fazlasıya kolaylaştıracaktır.

9-simetrikbakış-1

8-simetrikbakış

Yansımalar

Sokaklar yapıları itibari ile birçok farklı şekilde yansıma çıkarabilirler karşımıza. Bir mağaza camından yansıyan görüntü, bir vapur camında beliren yansıma, yerdeki su birikintisindeki yansıma gibi… Bazen sadece yansıma bir fotoğraf olabilirken bazen de görüntünün kendisi ve yansıması aynı karede farklı bir fotoğraf oluşturabilir. Duruma göre en doğru kompozisyonu oluşturmak gerekir. Özellikle zemindeki su birikintisi veya yağmurla ıslanan sokaklardaki yansımayı doğru kadrajlayabilmek için bakış yüksekliğinizi zemine en yakın noktaya kadar indirmek gerekir. Islanmış bir zeminde bunu yapabilmek için ya üstünüzün kirlenmesini ve ıslanmasını göze alarak yere yatacaksınız ya da ekranı dönebilen bir fotoğraf makinası edinip bu sorunu kökten çözeceksiniz. Kullandığım Fujifilm Xt1 model makinamın ekranı dönebildiği için bu tarz çekimleri yere oturmadan rahatlıkla yapabiliyorum. Ne çekersek çekelim konuyu olabildiğince minimize ederek ve kadraja dahil olan yapılar üzerinde de gerekli perspektif kontrolünü yaparak fotoğrafı oluşturuyoruz.

10-yansıma

11-yansıma-1 (2)

Kontrast

Temel olarak zıtlığın neden olduğu vurgudur. Çeşitli kontrast kullanım biçimleri vardır. Bunlar; Büyüklük bakımından kontrast – harekette kontrast – biçimde kontrast –renkte kontrast – içerikte kontrast gibi… Sokak fotoğrafçılığında sık karşımıza çıkan konulardandır. Anlam kontrastı genelde bize en güçlü fotoğrafı verir. Bununla birlikte renk kontrastı da aynı etkiyi yaratabilir. Kontrast bir konu görüldüğünde konu hareketli ise hızlı bir şekilde  kompozisyonu oluşturup fotoğrafı almalısınız.

16-1-kontrast

Uyum

Uyum için iki ya da daha çok öğenin birbirini hareket, biçim, renk ve ton değerleri bakımından desteklemesi diyebiliriz. Bu değerler bakımından bir uyum görülmüşse mesela bir cami önünde onunla uyumlu bir model -çarşaflı bir kadın vs- gerekiyorsa uzun süre beklenmeli ve uygun model gelince fotoğraf alınmalıdır. İnsan ve geometri tarzı sokak fotoğrafçılığında yukarıda da bahsetiğim gibi anlık fotoğraflardan ziyade genelde kafamızdaki fotoğrafı alabilmek için uzun süre beklememiz gerekir.

17-1-uyum

Bakış açınızı değiştirin..

Sokak da bir konuyu fotoğraflamak istediğimizde konuyu ilk gördüğümüz an’da makineyi doğrultup deklanşöre basarak çekimi bitirmenin çok kolay olduğunu düşünebilirsiniz. Unutmamamız gereken şey, her koşulda çekeceğimiz konu için birden çok bakış noktası olabileceğidir. İyi bir sokak fotoğrafçısı olabilmek için bir konu üzerinde özellikle perspektif, bakış noktası, bakış uzaklığı ve bakış yüksekliği konularında ustaca kontrol sağlamak gerekir. Bu doğrultuda konu etrafında dönerek en uygun açının hangisi olduğuna karar verdikten sonra fotoğraf çekilmelidir. Bunu yaparken ışık da çok iyi hesaplanmalıdır.

Aşağıdaki iki fotoğrafta sadece bakış yüksekliğini değiştirerek konunun ciddi biçimde değiştiği görülmüştür. İlk fotoğraf konuya yukarıdan bir bakış noktası seçilerek sağ üst köşesinden bakılarak çekilmiştir. Grafik çizgiler ve geometrik şekillerle birlikte bir insan öğesi eklenerek fotoğraf bitirilmiştir. İkinci fotoğraf daha önce saptanmış olan ikinci bakış yüksekliğinden çekilmiştir. Bu sefer merdivenlerden aşağı inilerek aşağıdan bir bakış noktası belirlenmiş ve kadrajın sol alt köşesinden yukarı doğru bir kadraj belirlenmiştir. Bu sefer elimizde bambaşka bir fotoğraf vardır. Sadece bakış yüksekliği değiştirilerek ortaya iki farklı kompozisyon çıkmış, her iki fotoğraf için de gerekli odak uzaklığı, pozlama, konuya olan uzaklık ve gerekli diğer ayarlar ayrı ayrı yapılmıştır.

18-bakış açınızı değiştirin

19-bakış açınızı değiştirin-1

Etkileşim

Sokakta karşımıza çıkabilecek anlık fotoğrafların sayısı çok fazladır. İnsan ve geometri tarzında anlık fotoğraflarda bile kadraja giren tüm yapılarda veya derinlemesine sokak görüntülerinde perspektif kontrolü gibi konulara dikkat ediyoruz. Bazen kompozisyon içine girmiş 2 farklı öge arasında bir etkileşim olur ve bir an karşınızda beliriverir, aralarındaki ilişkiyi gösterecek bir fotoğraf yakalamak gerekir. Bazen bir bakışma bazen bir temas olabilir. Bu gibi durumlarda hızlı olmakla birlikte fotoğraf makinanızın kullanım kolaylığı da çok önemlidir. Makinanın ayar kadranları ya da menüsü içinde kaybolmak hiç istemeyeceğimiz bir durumdur. Bu yüzden makinanızın mümkün olduğunca basit ve kullanımı kolay olması işinizi kolaylaştıracağı gibi sizin sadece fotoğrafa ve anlık görüntülere odaklanmanızı sağlar.

20-1-etkileşim-2

20-etkileşim

Hazır olun…

Diğer fotoğraf tekniklerinin aksine sokak da her an tetikte ve hazır olmanız gerekir. Sokağın köşesini döndüğünüz an karşınıza ne çıkacağını bilemezsiniz. Bu yüzden sokak da gezerken makinanız hep omzunuzda ve açık konum da olmalıdır. Makinanızı çantanızda taşımayı aklınza bile getirmeyin. Makina üzerindeki ayarlarınızın da anlık bir görüntüde sizi yarı yolda bırakmayacak şekilde hazır olması gerekir. Manuel kullanımdan ziyade diyafram veya entantane öncelikli bir mod kullanmak çok daha akıllıcadır. Toplu taşım araçlarında özellikle vapur veya trenlerde her an tetikte olun vapur yolculuklarında oturmayın bir aşağı bir yukarı sürekli gezin karşınıza mutlaka bir sürü fotoğraf çıkacaktır ve toplu taşım araçları insan manzaraları konusunda çok zengindir unutmayın. İnsanları rahatsız etmeyin müdahele etmeden doğal halleri ile yakalamaya çalışın bunu yaparken kendinizi belli etmemeniz ve hızlı olmanız çok önemlidir. Eğer sizi farkedecek olurlarsa selam verin, gülümseyin ve tartışmaya mahal vermeden oradan uzaklaşın. Gözlem yeteneğinizi artırın, sokaklarda turist kafasıyla gezmeyin, fotoğraf çekmek için orada olduğunuzu unutmayın kendinizi sokakların akışına bırakın.

21-hazırolun

 

22-hazırolun

Çerçeve

Bazen anlatmak istediğimiz konuyu çerçevemizin içine bir başka çerçeve ekleyerek vurgulamak isteriz. Özellikle mimari formları bu anlamda sıklıkla kullanırız. Çerçeve kullanımı mesajın daha rahat algılanmasını sağladığı gibi derinlik etkisini artırarak görsel olarakda kompozisyonumuzu güçlendirir.  Bir mimari yapının belli bir kısmını, hemen önümüzdeki ağaç dallarını ya da  eski bir antik kentin kemerlerini çerçeve olarak kullanabiliriz. Eğer çerçeve olarak mimari bir yapı kullanılıyorsa yatay ve düşey kontrolünün iyi yapılması gerekir aksi halde makinayı eğri veya aşağı-yukarı eğmekten kaynaklı olarak yapı devriliyormuş hissi uyandırabilir. Burada tek amacımız ilgiyi bir çerçeve içinde tutmak ve izleyicinin dikkatini o noktaya yöneltmek olmalıdır.

14-çerçeve

15-çerçeve-1

Mimari formların kontrolü

Sokak fotoğrafçılığı- insan ve geometrinin en can alıcı noktası burası yani mimari formlardır. Yazının başında da belirtmiştim. Bakış noktamıza göre yatay ve düşeylerin ya da sadece düşeylerin kesin olarak sensör ( film ) düzlemine paralel hale getirilmesi en sık uyguladığımız tekniktir. ( istisnaları olabilir ) Sokak fotoğrafçısının sürekli kadrajında olan mimari yapılarla baş etmeyi bilmesi gerekir. Yapının ne kadarını kadraja dahil edeceği, hangi bakış noktası ve yüksekliğini kullanacağı önemlidir. Bazen fotoğrafın öznesi bazen de fon olarak kullandığımız yapılar üzerinde perspektif kontrolü yapma konusuna hakim olunmalıdır. Buraya kadar sanki mimari fotoğraftan bahsediyormuşuz gibi düşünebilirsiniz fakat sokak da insan ve gometri çalışacaksanız durum bundan ibarettir.

Bu nokta da geniş açılı lenslere fazlasıyla ihtiyaç duyuyoruz ve geniş açı lenslerin perspektife olan etkisinede kesin olarak hakim olmamız gerekiyor. Kullandığınız lensin fazla distorsiyon yapmayan bir lens olması çok önemli benim kullandığım Fujinon 10-24 f:4 lens neredeyse hiç distorsiyon yapmıyor. Sonradan photoshopta uzun süreler uğraşmak istemiyorsanız buna dikkat edin. Kadraja dahil edeceğimiz ilgi merkezini hangi boyutta ve hangi noktaya yerleştireceğimizi iyi hesaplamalıyız. Genel olarak ilgi merkezini uzak noktaya yerleştiriyoruz ama leke değerinin çok güçlü olmasına da dikkat ediyoruz. Fotoğrafın sadece mimari ya da sokak portresi gibi algılanmaması için ilgi merkezinin yeri ve uzaklığı çok önemli.

25-mimari-formlar-1

24-mimari-formlar

Perspektif

Perspektif vurgusu yapmak için her zaman geniş açılı lenslere başvuruyoruz. Yapıları gereği arka planı uzaklaştırmaları ve küçültmeleriyle birlikte perspektif etkisini fazlasıyla güçlendiriyorlar. Dar bir sokakta yada bir yapının uzun bir koridorunda bir fotoğraf çekeceksek perspektif vurgusu yapmak akıllıca bir davranıştır çünkü derinlik hissi ile birlikte ilgi merkezini de minimize etme şansı verir bize.

Perspektif etkisini artırmanın bir diğer yoluda konuya simetrisinden bakmak ve en uzak noktayı mutlaka kadraja dahil etmektir. Konuya göre bakış noktanızı değiştirebilirsiniz elbette amaç neyi nasıl anlatmak istediğinize göre değişecektir.

29-perspektif-1

28-perspektif

Zaman ve Hareket

Fotoğrafın gerçek dünyanın 2 boyutlu bir izdüşümü olduğunu biliyoruz. Bazen fotoğrafa 3. boyut etkisi kazandırmak isteriz. Bunu genelde alan derinliği ve ışk-gölge faktörlerini kullanarak yapabiliyoruz fakat birde fotoğraf da zaman boyutu var ki hiç göz ardı edilmemesi gerekir. Anlık fotoğrafların ya da genel çekimlerin çoğunda hareketin doruk noktasını gösterebilmek için an’ı donduracak bir perde hızı ile çekim yapıyoruz. ( 1/125-250 gibi )

Eğer bunun tam tersi bir etki verilmek isteniyorsa yani fotoğrafta hız ve hareket izlenimi aktarılmak isteniyorsa yapılacak şey makinamızın hızını yani enstantane değerini düşürmek demektir. Düşük enstantane değerinde çalışmak görüntünün sensör üzerine nokta olarak değil uzayan renk lekeleri olarak kaydedilmesini sağlar ki bu da hareketin dondurulduğu çekimlerin aksine izleyiciye hareket hissini yansıttığı için soyutlanmış bir görüntü elde etmenizi sağlar. Ben bu sonucu “fotoğrafa zaman boyutu eklemek” şeklinde ifade ediyorum. Fotoğraf da bulanıklık ile hareket izinin aynı şey olmadığını sakın unutmayın.

Dikkat edilmesi gereken şey hareket hissi vermek istediğiniz model dışında sahnede hareketsiz olan diğer tüm öğelerin mutlak net olması zorunluluğudur. Aksi halde makinanın titremesinden kaynaklı tüm sahne bulanıklaşacak ve fotoğraf işe yaramayacaktır. Bazende pan tekniği uygulayarak tüm sahne üzerinde hareket izi almak isteyebilirsiniz bunun için bu tekniğe hakim olmak ve hangi ayarları kullanacağınızı bilmeniz gerekir.

30-zamanvehareket

31-zamanvehareket-1

Son olarak…

Hep söylediğimiz gibi bol bol iyi fotoğraf bakın, konuya uygun kitaplar okuyun özellikle perspektif üzerine bilgi sahibi olun. Mimari fotoğrafçılık, grafik çizgiler, geometrik şekiler , ışık ve gölge ile ilgili bol bol fotoğraf üretin. Fotoğraflarınızı bu konu da uzman bir fotoğrafçıyla paylaşın ve yapıcı eleştiri isteyin ve en önemlisi eleştiriye kesinlikle açık olun bilmediğinizi kabul edin ve öğrenme kapınızı sonuna kadar açın. Gözünüzü bu konuda eğitmek için bol vakit ayırın ve sadece bu konuda fotoğraf çekmeye odaklanın. Şunu unutmayın fotoğrafta ilerleme asla bir an’da olmaz, belli bir süre geçmesi gerekecektir. Haftada bir fotoğraf çekerek ilerleme kaydetmeniz zordur fotoğrafı mümkün olduğunca hayatınızın merkezine koyun. Yeteneğiniz var ise ilerleme kaydetmeniz kesindir. Son bir alıntı sözle bitireyim.
“Yetenek, ağır çalışma olmaksızın hiçbir şeydir, pratik yapmanın gücünü asla hafife almayın”

Yazının ikinci bölümü yakında yayınlanacaktır.

Yazı ve fotoğraflar : Hüseyin Aldırmaz – Fujifilm X photographer

Her hakkı saklıdır. Bu yazı ve fotoğrafların izin almaksızın, hangi dilde ve hangi ortamda olursa olsun , tamamının ya da bir bölümünün kullanılması yasaktır

Yazar Hakkında

Hüseyin Aldırmaz

Hüseyin Aldırmaz 1975 yılında Ankara da doğdu. Fotoğraf kariyerine 1994 yılında Fotoğraf Sanatı Kurumu’nda (FSK) başladı. FSK’da geçirdiği 2 yıl sonrasında 1996-1999 yılları arasında çalışmalarına Ankara Fotoğraf Sanatçıları Derneği (AFSAD) bünyesinde devam etti. 2011 yılından bu yana Ankara’da kurucularından olduğu ART Niyetliler Fotoğraf Topluluğu’nda (ANFOT) ve kendi fotoğraf atölyesinde tamamen uygulamalı eğitimler vermeye devam eden Hüseyin Aldırmaz ayrıca 20 yıllık tecrübesi ile tüm Türkiye de bireylere ve kurumsal şirketlere butik eğitimler vermekte ve tanıtım fotoğrafçılığı üzerine çalışmalarına devam etmektedir. Türkiye çapında bir çok şehir de Fotoğraf Dernekleri ve özel atölyelerde seminerler, sunum ve gösteriler yapmakta, kendi atölyesinde fotoğraf gezileri ve foto workshoplar düzenlemekte ve 2 farklı fotoğraf projesinin çalışmalarına devam etmektedir. Fujifilm’in dünya çapında X serisi makinaları ile çekilen fotoğrafların sergilendiği http://www.fujifilm-x.com/photographers adlı internet sitesine kabul edilen ve X Photographers ünvanı alan üçüncü Türk fotoğraf sanatçısı oldu. Füjifilm Ankara mağaza ve eğitim merkezinde eğitim danışmanlığına devam etmektedir.

Benzer yazılar

1 Yorum

Yanıt verin.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir